måndag 22 oktober 2018

Fältstudie bedömning


Fältstudier på Samskolan

Naturvetarlinje i årskurs ett i kurs Bild och Form 1b. Lärare Marianne Rylander. Femton elever.

Planering för lektion

Fokus under höstterminen är måleri med fokus på tekniker och färg. Planeringen för lektionen hade gjorts för måleri och processen i arbetet mot bedömning av elevernas resultat av bilderna.

Syfte och Kunskapskrav

Syftet med lektionen var att fördjupa elevernas kunskaper om tekniker för måleri och perspektivseende samt även avbildning av miljöer från fotografi till måleri. Nedan har jag tolkat syfte och kunskapskrav kopplat till lektionen.
Syfte:  Grundläggande kompositionstraditioner för två- och tredimensionella bilder samt färglära. Bildproduktion i tvådimensionella tekniker i nya och traditionella material, metoder och medier. Bildens uttrycksmedel, till exempel linje, form, färg, ljus, skugga och ytstruktur, och hur de hänger samman med det färdiga bilduttrycket.
Kunskapskrav: I sitt bildskapande använder eleven olika metoder. Dessutom bearbetar och löser eleven bildkonstruktionsproblem. Eleven hanterar handlag av material och tekniker samt, formspråk för att åstadkomma önskade visuella effekter.
Förkunskaper för uppgift

Material och teknikförkunskaper i måleri. Eleverna hade ett nyligen avslutat arbete i stilleben då de skulle fånga ljus och mörker från föremålen i bilden. De hade arbetat med akryl och fått kunskaper om hur de kunde använda färg för att skapa djup och liv i bilden med ljus, mörker och skuggor. Då fick de använda vitt, svart och en vald grundfärg. De hade kort tid på sig att teckna av, måla och samt beskära bilden. I uppgiften bedömdes resultatet av hur de lyckats komma fram till tydlighet med ljus och mörker i motivet.

Pågående uppgift

Efterföljande uppgift bestod av fördjupning med ljus och mörker i avbildning av befintlig bild. De fick att ta ett nytt fotografi eller ett befintligt sådant för att arbeta med perspektiv. Nu också med akrylfärger men med två valda färger utöver vitt och svart. Detta arbete hade pågått några lektioner innan den lektion vi var på. De skulle jobba med horisontlinje, perspektiv och att lämna detaljer till de stora färgblocken fanns på plats.
Under lektionen arbetade eleverna koncentrerat och de resonerade med varandra om hur de skulle lösa olika problem med bildframställningen. Läraren tog aktivt del av deras arbeten och hjälpte till vid förfrågan samt stöttade dem när hon såg någon som hade fastnat. Deras frågor handlade oftast om färgblandning och hur de skulle gå vidare när ett färgblock var färdigt. Läraren skulle eventuellt ge eleverna någon extra lektion för att slutföra uppgiften. Detta beroende på hur lång de hade kommit mot resultatet.


Formativ bedömning och bedömning av uppgift

Under pågående lektion gav läraren formativ bedömning genom att vägleda eleverna mot målet med uppgiften. Liksom den föregående uppgiften skulle denna bedömas genom resultatet. Läraren samtalar med eleverna om förslag på framtida utveckling i samband med betygsättning. Däremot blev det för mig oklart hur läraren dokumenterar bedömningen. Eleverna verkar inte föra någon blogg eller annan dokumentation av sina arbeten.

Ramfaktorer

Lektionssalen var liten och enkel men ompysslad med takfönsterljus och tillräckligt stor för elevgruppen. Dock var den för liten för klasser med trettio elever. Organisationen i salen var översiktlig och tydlig. Läraren tyckte att de hade gott om resurser och behövde inte anpassa uppgifter på grund av dålig ekonomi. Läraren upplevde eleverna som ambitiösa och målmedvetna och att ingen behövde något särskilt stöd för att klara kunskapskraven.
Lektionen var en och en halv timme.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Slutet och resultatet

Processen fram till att Artist Statement skulle formuleras för katalogen pågick i princip samma anda som tidigare. I resonemang om hur jag s...