Fältstudier
på Samskolan
Naturvetarlinje i årskurs ett i kurs Bild och Form
1b. Lärare Marianne Rylander. Femton elever.
Planering
för lektion
Fokus under höstterminen är måleri med fokus på tekniker
och färg. Planeringen för lektionen hade gjorts för måleri och processen i
arbetet mot bedömning av elevernas resultat av bilderna.
Syfte
och Kunskapskrav
Syftet med lektionen var att fördjupa elevernas kunskaper
om tekniker för måleri och perspektivseende samt även avbildning av miljöer
från fotografi till måleri. Nedan har jag tolkat syfte och kunskapskrav kopplat
till lektionen.
Syfte: Grundläggande
kompositionstraditioner för två- och tredimensionella bilder samt färglära. Bildproduktion
i tvådimensionella tekniker i nya och traditionella material, metoder och
medier. Bildens uttrycksmedel, till exempel linje, form, färg, ljus, skugga och
ytstruktur, och hur de hänger samman med det färdiga bilduttrycket.
Kunskapskrav: I sitt
bildskapande använder eleven olika metoder. Dessutom bearbetar och löser
eleven bildkonstruktionsproblem. Eleven hanterar handlag av material och
tekniker samt, formspråk för att åstadkomma önskade visuella effekter.
Förkunskaper
för uppgift
Material och teknikförkunskaper i måleri. Eleverna
hade ett nyligen avslutat arbete i stilleben då de skulle fånga ljus och mörker
från föremålen i bilden. De hade arbetat med akryl och fått kunskaper om hur de
kunde använda färg för att skapa djup och liv i bilden med ljus, mörker och skuggor.
Då fick de använda vitt, svart och en vald grundfärg. De hade kort tid på sig
att teckna av, måla och samt beskära bilden. I uppgiften bedömdes resultatet av
hur de lyckats komma fram till tydlighet med ljus och mörker i motivet.
Pågående
uppgift
Efterföljande uppgift bestod av fördjupning med ljus
och mörker i avbildning av befintlig bild. De fick att ta ett nytt fotografi
eller ett befintligt sådant för att arbeta med perspektiv. Nu också med akrylfärger
men med två valda färger utöver vitt och svart. Detta arbete hade pågått några
lektioner innan den lektion vi var på. De skulle jobba med horisontlinje,
perspektiv och att lämna detaljer till de stora färgblocken fanns på plats.
Under lektionen arbetade eleverna koncentrerat och de
resonerade med varandra om hur de skulle lösa olika problem med
bildframställningen. Läraren tog aktivt del av deras arbeten och hjälpte till
vid förfrågan samt stöttade dem när hon såg någon som hade fastnat. Deras
frågor handlade oftast om färgblandning och hur de skulle gå vidare när ett
färgblock var färdigt. Läraren skulle eventuellt ge eleverna någon extra
lektion för att slutföra uppgiften. Detta beroende på hur lång de hade kommit
mot resultatet.
Formativ
bedömning och bedömning av uppgift
Under pågående lektion gav läraren formativ bedömning genom
att vägleda eleverna mot målet med uppgiften. Liksom den föregående uppgiften
skulle denna bedömas genom resultatet. Läraren samtalar med eleverna om förslag
på framtida utveckling i samband med betygsättning. Däremot blev det för mig
oklart hur läraren dokumenterar bedömningen. Eleverna verkar inte föra någon
blogg eller annan dokumentation av sina arbeten.
Ramfaktorer
Lektionssalen var liten och enkel men ompysslad med
takfönsterljus och tillräckligt stor för elevgruppen. Dock var den för liten
för klasser med trettio elever. Organisationen i salen var översiktlig och
tydlig. Läraren tyckte att de hade gott om resurser och
behövde inte anpassa uppgifter på grund av dålig ekonomi. Läraren upplevde
eleverna som ambitiösa och målmedvetna och att ingen behövde något särskilt
stöd för att klara kunskapskraven.
Lektionen var en och en halv timme.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar