Om
bedömning inom bildämnet
Texten nedan är inspirerad av utdrag från Skolverket,
Lärande och bedömning av Anders Jönsson (2017) och Bedömningsstöd i bild, årskurs
7-9 (2012) och de seminarier vi haft om bedömning på HDK.
Kunskapskravens formuleringar sätter ramar för hur
läraren kan utforma sin undervisning eftersom elevernas förmågor ska utvecklas
i relation till dessa. Lärandet i skolan påverkas alltså av lärarens syn på kunskapskraven
och hur de omfattas i planeringen och genomförandet av undervisningen. Kunskapskraven lyfter fram
framställning av bilder som kommunicerar budskap, kunskaper om tekniker, verktyg
och material, utvecklande av idéer av bilder, formuleringar och val av handlingsalternativ som leder framåt i arbetsprocesser, presentation av bilder
för syfte och sammanhang, att föra resonemang samt ge omdömen av arbetsprocess och kvalitén
bilder. Bildämnet ska alltså bidra till elevers utvecklande av kreativa
lösningar inom de olika områden som undervisningen ger.
Lärarens uppgift är att uppmärksamma elevers
arbetsprocesser inom givna förutsättningar och hjälpa elever att själva se och
uppleva sin utveckling. Elever ska vara medvetna om när deras uppgifter bedöms
och på vilket sätt de bedöms. Men elevers kunskaper kan visa sig i olika
sammanhang. Kunskaper som ska bedömas i ett särskilt sammanhang kan visa sig
vid senare tillfällen. Därför måste läraren alltid uppmärksamma elevers kunnande
och utveckling. En bildanalysuppgift inom konsthistoria och en specifik
redovisning för denna, oavsett om den är skriftlig eller muntlig, kanske inte
är gynnsam för eleven i stunden. Men senare, vid en kamratbedömning, visar sig eleven
ha dessa kunskaper. Därför genomsyrar bedömning hela undervisningen. Lärarens kunnande
om undervisningens syfte i relation till bedömningen blir oerhört viktig då
elever kan visa sitt kunnande i olika sammanhang.
Undervisning bör därför genomföras så att elever på
olika sätt får visa sina kunskaper. Variation av uppgifter likväl variation av
sätt att visa kunskap på bör gå hand i hand. Annars riskerar läraren att inte få
syn på elevers kunskaper och i värsta fall utestänga några elever från att visa
vad de kan. Lika många människor som finns i klassrummet är också variationer
av förutsättningar för att nå kunskapskraven. Mitt ansvar som lärare är att ge
tillgång till elevers möjlighet att synliggöra sina kunskaper. För att arbeta
så likvärdigt som möjligt krävs variation i undervisningen mot
kunskapskraven.
Att lära känna elevers tänkande kring sina
arbetsprocesser är en viktig aspekt som bör ingå i planeringen för hur elever
ska visa sitt kunnande. En blogg eller en film som visar resultatet av uppgifter
räcker alltså inte för bedömning utan snarare dokumentation av själva arbetsprocessen.
För hur ska jag som lärare se utvecklingen av idéer eller resonemangen kring
arbetsuppgifterna och kunna bedöma dessa om de inte är dokumenterade. Syftesdelen inom bildämnet på Skolverket lyfter fram vikten av
bildämnet som en helhet där visuell kultur och förståelse för hur bilder
kommunicerar hör samman med bildskapandet. Att integrera analys med gestaltning,
lyfta fram bildämnet som en del av vår historia och samtid där elever får syn
på sig själva och sina förmågor och utvecklingsmöjligheter, blir utmaningen att
arbeta med mot kunskapskraven. Elever ska få de stöd de behöver för att få
tillgång till sin kännedom om sina arbetsprocesser och alltid veta vad som
bedöms. Att föra samtal med elever om bedömning är viktigt för förtroende mellan
elev och lärare och därmed för elevers utveckling inom ämnet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar