onsdag 4 april 2018

Rum är lika med golv, väggar, fönster och tak

Idé nummer ett handlar alltså om djuretiska frågor. Hur människan har tagit patent på djurs liv och rättigheter och anser sig har rätten att fortsätta med sim maktfullkomlighet mot djur. 
Rummet och tillfället jag vill skapa är mitt bidrag till människor för att komma i kontakt med frågor om djuretik, reflektera eller kanske sörja hur vi behandlar djur.  

När jag kliver in i mitt inre korsrum finns en magisk känsla i rummets helhet. Där är korsen placerade rektangulärt i balans med rummets utformning på ett sådant sätt att de starkt och tydligt fångar människorna i rummet. Det är korsen som ska "höras" och kännas. 
 Hur löser jag detta med de faktiska rum som finns på skolan? Inte helt lätt. Jag skulle kunna låna mig in på en teaterscen men då blir det för mycket teater för mig då jag har så starka band till teatern. Dessutom får betraktaren också associationer bara genom att besöka en teater. Därför känns det inte så troligt att välja det just nu. Skolan blir förmodligen det bästa.

Vad är då problemet med de rum som finns på skolan? 
Att det känns skola. 
Att golven inte passar bra med materialet och den koncentration jag vill ge korsen. 
Att rumsliga detaljer som inte går att ta bort kommer göra mig galen. 
En studio blir förmodligen för liten för sammanhanget. Och det känns som studio.

Idén måste bli ett med rummet och vägen dit kommer jag behöva undersöka. Jag tänker att jag kan avgränsa korsen från golvet, skapa en ny golvyta med att sätta dem så tätt som möjligt bredvid varandra. Att göra om golvet tror jag inte på då risken är stor att det blir sämre. Jag skulle kunna ljussätta för att avgränsa övrig golvyta, men då krävs ett mörkt rum och en bra ljussättning.  
Jag skulle kunna sprida korsen i rummet och göra formationer så att den rumsliga egentliga formen upplöses. Som en slags rörelse. Men då försvinner den ceremoniella känslan. Alltså att alla samlas för att tillsammans får utrymme kring djuretiska frågor genom en sammanhållen känsla. 
Har också nosat vid tanken om att jag ska ingå i verket genom att ligga på golvet kring en del av den form som de ligger. Då skulle korsen bilda en mer rundad form, ett med kroppen. Tänker att det skulle kunna förstärka människoaspekten på den förstörelse vi utövar på djur. 

Jag har en idé om att jag ska läsa upp de djurarter som försvunnit från djuren, eller blanda med nu levande djur och utdöda. Detta kommer att ta tid men kan ge betraktaren en mer påtaglig ingång till frågan. 
Eller om jag hinner skriva ner alla djurarter som kan hänga från taket. Har också tänkt att en eller flera röster kan höras läsa upp arterna. Jag har inte än så länge tänkt på insekter.. får fundera på en eventuell avgränsning. 

I helgen går jag till vegomässan där jag ska ta kontakt med djurens vänner och andra djuraktivister. Jag vill höra många olika röster kring frågan om djuretik. 
I morgon går jag till kyrkogården för att kolla upp möjligheten att få grenar därifrån. Tack och lov är i alla fall årstiden rätt.











  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Slutet och resultatet

Processen fram till att Artist Statement skulle formuleras för katalogen pågick i princip samma anda som tidigare. I resonemang om hur jag s...