Jag och Siri valde att jobba med kroppen i rummet som utgångspunkt, därmed också lärarens roll i klassrummet. Genom kroppen i rummet som utgångspunkt, kopplat till Vygotskijs teorier om hur erfarenheter vidgar människors fantasi och kreativitet, funderade vi på hur läraren kan arbeta med detta.
Att arbeta med associationer och improvisation för att skapa berättelser är ett sätt att ge ny erfarenhet och samtidigt öppna för både fantasins värld och samarbete mellan deltagare.
Associationslekar kan fungera bra som ingång inför redan pågående kreativa arbeten samt uppvärmning för att komma igång. Vi tror att praktiska övningar genom samarbeten i grupp är bra för att svetsa samman en klass och att det ger nya perspektiv och ny kännedom om hur gruppen agerar tillsammans.
Genom handledning med vår lärare Anna blev vi medvetna om att förberedelser på eventuella olika reaktioner från gruppen vi skulle jobba med var viktiga. Särskilt med tanke på att vårt upplägg byggde på deltagande med det mest privata, nämligen kroppen som "verktyg". Vi tänkte att om någon inte vill delta så kan läraren be deltagaren att på något sätt bidra till övningarna. Till exempel genom att iaktta och dokumentera vad hen ser eller eventuellt med mycket små rörelser som känns rimligt för hen. Att iaktta och dokumentera kan också bakas in i övningarna där grupper växelvis får ta del av varandras process. Men till en början kan detta vara känsligt då några skulle kunna uppleva sig hämmade av att ha åskådare.
Genom handledning med vår lärare Anna blev vi medvetna om att förberedelser på eventuella olika reaktioner från gruppen vi skulle jobba med var viktiga. Särskilt med tanke på att vårt upplägg byggde på deltagande med det mest privata, nämligen kroppen som "verktyg". Vi tänkte att om någon inte vill delta så kan läraren be deltagaren att på något sätt bidra till övningarna. Till exempel genom att iaktta och dokumentera vad hen ser eller eventuellt med mycket små rörelser som känns rimligt för hen. Att iaktta och dokumentera kan också bakas in i övningarna där grupper växelvis får ta del av varandras process. Men till en början kan detta vara känsligt då några skulle kunna uppleva sig hämmade av att ha åskådare.
Vi testade också hur det skulle vara att i några dagar associera med bilder genom messenger. Vi använde redan befintliga bilder i våra telefoner samt bilder som vi fotograferade i stunden som svar på den andres bild. Sedan satte vi hop detta som ett bildspel. Att använda det som en arbetsform kan medvetandegöra elever om att vi dagligen faktiskt associerar med bilder genom sociala medier och annan kommunikation. Det var intressant att upptäcka mina egna val av bilder som svar på Siris. Antingen utgick jag från färg, komposition eller form eller det tydligt kommunikativa, själva berättelsen i bilden. En medveten process tog vid, som inte nödvändigtvis infinner sig i vardagens hantering av bilder, om att berättelsen i bilden oftast får mest plats i min vardag. Genom associationsleken med bilder bröt jag detta mönster.
Vi hade trettio minuters undersökande-tid och sedan tio för diskussion. Upplägget för vårt undersökande av eventuell lektion såg ut såhär:
(Vi började med att säga Hej till varandra. Detta kraftfulla ord är lätt att glömma bort. Att se varandra och säga Hej är kan vara en bra start på dagen.)
Associatonslek i helgrupp, i ring. Ett ord var, snabbt associerat.
Utveckling av detta blev att skapa en berättelse, i samma helgrupp. Avlutad mening sägs med punkt.
Detta kan utvecklas i mindre grupper som skriver ner meningar och berättelse. Och senare kan det utvecklas som en utgångspunkt för till exempel visuell gestaltning.
Sedan delades gruppen in i små grupper om fyra till fem stycken vardera. I de mindre grupperna skulle de associera helt fritt, på samma sätt som med ord, men nu med hjälp av endast kroppen.
Och sedan en omgång till till musik (Fever Ray).
Nästa steg var att bilda en formation tillsammans också nu helt fritt, bara utifrån egna associationer.
Nu skulle de också ta in utmaningen att undersöka volym och höjd med formationerna.
Efter det skulle grupperna bilda formationer, eller omman vill se det som skulpturer, associerat efter några valda ord från oss.
1. Vatten
2. Elekricitet
3. Tid
Intressant var att grupperna bildade liknande former med orden vatten och elekricitet.
Efteråt fick var och en skriva ett ord var på en postit-lapp som vi lade på golvet och läste upp. För att få igång ett resonerande samtal.
Många tyckte det var en bra uppvärmning och befriande och några tyckte det var svårt att gå in i på grund av dagsform eller annat. Associationsleken med ord var rolig då många skattade, de blir ju ofta märkliga, oväntade berättelser som sticker ut.
Senare fick vi respons av lärare Helga och Charlotta med bland annat en länk till surrealist-poeter.
Det finns mycket potential att gå vidare med både text och bild genom att skapa nya berättelser på det här sättet tillsammans. Samarbete med svenskämnet kan vara givande för vidareutveckling av association som grund. Poesi och bild, bild och poesi. Vad börjar först? Bilden eller ordet?
The Absence
I speak to you across cities
I speak to you across plains
My mouth is upon your pillow
Both faces of the walls come meeting
My voice discovering you
I speak to you of eternity
O cities memories of cities
Cities wrapped in our desires
Cities come early cities come lately
Cities strong and cities secret
Plundered of their master's builders
All their thinkers all their ghosts
Fields pattern of emerald
Bright living surviving
The harvest of the sky over our earth
Feeds my voice I dream and weep
I laugh and dream among the flames
Among the clusters of the sun
And over my body your body spreads
The sheet of it's bright mirror.
I speak to you across cities
I speak to you across plains
My mouth is upon your pillow
Both faces of the walls come meeting
My voice discovering you
I speak to you of eternity
O cities memories of cities
Cities wrapped in our desires
Cities come early cities come lately
Cities strong and cities secret
Plundered of their master's builders
All their thinkers all their ghosts
Fields pattern of emerald
Bright living surviving
The harvest of the sky over our earth
Feeds my voice I dream and weep
I laugh and dream among the flames
Among the clusters of the sun
And over my body your body spreads
The sheet of it's bright mirror.
http://surrealism-plays.com/surrealistpoems.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar