tisdag 13 mars 2018

Stop Motion



Liksom inom övrigt filmskapande är Stop Motion också ett sätt att berätta med rörlig bild, för det är ju det det blir med Stop Motion-tekniken. Att fånga rörelsen är utmaningen och beroende på hur lång tid varje bild får och hur “verklighetsnära” resultatet ska bli krävs olika förberedelser. Jag satte Barbiedockor i jobb för att gestalta en rymning från den lägenhet där de tvingas bo eller kanske snarare förvaras. Sedan fick det bli som det blev. Barbiedockorna kläddes i hemstickade, oberäkneligt ihopsatta kläder, vilka ger dem en egen värld och möjlighet att finnas utanför barbiedockans norm.

De filmades i befintligt rum och är jag började krypa kring trösklarna blev upplevelsen av ljuset i rummet annorlunda. Istället för att ljussätta så lät jag det befintliga ljuset i hallen få vara kvar. Det fanns en smutsighet och ofixad känsla med det ljuset som jag tyckte passade berättelsen. Och det blev lättare att hantera skuggor som inte fick hamna bild.
 En assistent fick vara med då det blev omöjligt att hålla Barbiedockorna på plats, samtidigt som jag filmade. Vi turades om att stryka golvet med våra kläder och att trycka på filmknappen i appen.
 Tacksamt med stopmotion är att det så lätt går att backa och att efterlikna den tidigare bilden. Och samtidigt utmana det exakta så att en del rörelser blir avvikande och särskilt stora. Det konstiga ger en effekt och ett personligt uttryck. Men vad svårt det är för Barbies att gå ner på knä och att ta sig nedför en trappa! Senare lade jag en röst som ljud, som pratar om en slags rymning utifrån en dröm.

Stop Motion kräver mycket tålamod för lite filmtid men det kan vara ett bra sätt att ta sig in i filmtänkandet vad gäller perspektiv, bildutsnitt, klippning, ljus, berättelse och uttryck. Att göra korta övningar i klassrummet kan integreras med skapande av rum och karaktärer i olika materiel. Och då det ger möjlighet att arbeta fram berättelser i mindre storlek med liten budget finns utrymme för att pröva och göra om. Elever får lättare översikt över de olika elementen som gör film till film och det blir lättare att hantera ljus, bildutsnitt, och uttryck. Men samtidigt går det att jämföra med en storskalig filminspelning då det innebär att i stort sätt arbeta med samma principer.

I boken Bildundervisning och lärande genom bilder står: “Ett multimodalt berättande innebär att eleven ska sträva efter att analysera och argumentera för olika slags texter och medier.” (Bohlin, s. 97). Svenskämnet kan i samarbete med bildämnet ge elever upplevelser och nya kunskaper om att gå från ord till bild. Att sammanhängande få arbeta med skapandet av film utifrån alla olika perspektiv såsom berättelsens begynnelse till ord på papper, vidare mot visualisering mot filmning och senare att kommunicera till andra, kan ge en djupare förståelse för vad det vidgade textbegreppet innebär. Alla former av berättande med dess olika förutsättningar för gestaltande har sin egenart. Att lära känna bildämnet multimodalt tillsammans med andra ämnen kan bidra till en djupare förståelse för bild som kommunikation i ett större perspektivs. Lärare i andra ämnen kan ibland uppmuntra elever till redovisningar genom multimodalt berättande men ger sällan tiden för att öva på den sortens gestaltning. Att lära sig Stop Motion kan därför vara en viktig ingrediens i bildundervisningen. Det är dessutom ett lämpligt sätt att kreativt få använda mobiltelefonen i klassrummet.

Referens:
Bolin, P. Johansson, B. Åhsén, G. (2017) Bildundervisning och lärande genom bilder Stockholm: Författarna och Liber AB

Länk till film: https://www.youtube.com/watch?v=h-CRCVPZAZo




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Slutet och resultatet

Processen fram till att Artist Statement skulle formuleras för katalogen pågick i princip samma anda som tidigare. I resonemang om hur jag s...