Påverkar konstnärssamtal synen på konstverken?
Efter Julia Periones samtal om hennes utställning “Girls, girls, girls”, på
Göteborgs konstmuseum (Göteborgs konstmuseum) färgades min syn på hennes
fotografier till mer komplex och mångdimensionell. Didaktiskt finns mycket att
lära om att vi ibland behöver mer
information och kunskap kring konstnärliga processer och konstverk, än
endast en omedelbar reaktion eller snabbt lämnad betraktande.
För vår förståelse för skapandet i
sig samt för fördjupning av diskussioner kring olika verk är det viktigt att
synliggöra bakomliggande tankar och utföranden för olika konstnärliga verk. Vad
gäller fotografiet som konstform kan det vara värt att belysa fotografiets
historiska väg till erkännande som konstnärligt uttryck. Detta kan relateras
till diskussioner om nya konstnärliga uttryck och hur vi tar emot dessa i vår
tid (Bohlin, s. 72).
Jag hade hunnit bearbeta min egen upplevelse efter att ha besökt Periones utställning. Det är
inte alltid så att en upplevelse tar tag i kroppen, utan kanske endast ger en
tanke och reflektion. Men ändå, jag går till muséet och vill beröras. Genom Julia Periones skulpturer, flickor som leker med
pärlor, studsade hjärtat och det räcker långt för mig, kroppen förstod något.
Men när den omedelbara reaktionen uteblir uppstår helt andra frågor. Och det är
där, i relationen mellan bilderna och min egen uteblivna omedelbara fysiska
reaktion som möjligheter för en djupare förståelse uppstår. Jag tittar på något
som jag behöver mer information om för att eventuellt beröras på ett annat
sätt, eller i alla fall se på ett nytt sätt.
Julias resa genom “Girls, girls, girls” ger perspektiv som är förvånande
och inspirerande. Hur hon skapar berättelser i samarbetet mellan titel och bild
och går från ytlighet mot djup gör att min syn på fotografierna växer. Hennes
val att berätta om unga tjejer med en stor respekt för en “tjejig verklighet”
med ögonskugga och rosa skimmer, gör att berättelserna får en dimension av
balans mellan yta och djup. Tjejerna poserar i operfekta poser och bryter normer
om den så kallade fina, ordentliga flickan som uppmuntrar betraktaren till
erövrare eller värderande.
Genom Julias föreläsning klargjordes hennes tillvägagångssätt där tjejerna
som fotograferats av henne inte poserat enligt en på förhand klar bild från
Julia. Istället skapades ett samarbete i studion som tycks ha varit öppen och
utforskande, där tjejernas egna rörelser påverkat Julias beslut i
fotograferandets stund. Med titlar som “Honey” och “Muffin” utforskade Julia
det gulliga i kontrast till äckligt med kvarblivna hårstrån som hon fäste på
hårband. Samtliga verk berör den unga tjejens kropp och normer kring den. Genom
utställningen “Girls, girls, girls” finns många ingångar till reflekterande
tankar och samtal kring vem som äger blicken på vem och vad som bestämmer vad
som är objekt och subjekt. Vad är så kallat ”tjejigt” och vad gör att vi har så
starka bilder av vad det är?
Referenser
Bolin, P. Johansson, B. Åhsén, G. (2017), Bildundervisning och lärande
genom bilder. Stockholm, Liber AB
Göteborgs Konstmuseum; Julia Perione. Hämtad på nätet
20180304: http://goteborgskonstmuseum.se/utstallningar/julia-peirone/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar